Sistemos derinimas 3.3

Naujai atgimęs Gvidas entuziastingai, daugiau nebekvailiojančiai chebrai padedant, ėmėsi šalinti neesmines ir nevykusiai pritaikytas Garsės detales - jautrius žmones pykinantį grimą.

Kuo daugiau „restauratoriai“ atskleidė Garsės „įgimtą“ grožį, tuo gyvesnė ji atrodė.

Užklijavę visas nebūtinas skyles ir natūraliai pripūtę lėlę, vyrai džiaugėsi, kad atkurta Garsė gražiausia, kokią jie neišgėrę nei vieno lašo vyno buvo kada nors matę.

Deja, visi suprato, kad nepaisant kilnių norų ir ištaisytų lemiamų klaidų, Garsė visuomet bus „gražus lavonas“ – Gvido išsvajotame paveiksle, tik gyva „lėlė“ atrodys gyva.

Naujų įkvėpimų užvaldytas Gvidas nenuleido rankų.

Teisingas poliškumas yra natūraliausias komponento elektros srovės grandies režimas – garso autentiškumo ir sluoksniavimo paieškos logiška pradžia

Keisdami kištuko kryptį siekiame išgirsti ir pasirinkti tą efektą, kuris priartins sistemą prie garso tikrovės. Jeigu neįsisavinsite šitų pradinių garsų esmės, tai tolimesni derinimai bus neįmanomi - teks ieškoti kitų religinių sektų prieglobsčio.

Norėdamas pabrėžti jūsų pirmo garsinio derinimo svarbą ir pripažindamas, kad turbūt susidūrėte su neįprastomis naujovėmis, bandysiu nupiešti žmoniškesnį derinimo paveikslą ir tipiškas kliūtis.

Labai svarbu yra išmokti matyti ir jausti garsą:

- Kokia yra patalpos ir instrumentų akustinė išvaizda? Ar suvokiame kokioje patalpoje (didelė, maža, gili, aukšta, žema, skambi, sausa, šviesi, niūri) vyksta garsinis įvykis? Ar matome instrumentų dydį, gylį, jų vietą patalpoje?

- Ar tonai, obertonai suvesti į vieną tašką, nesutepti? Kiek jų girdime ir kokios trukmės? Ar galime atpažinti gyvų instrumentų natūralų garsą? Pvz. - skirtumą tarp obojaus ir klarneto arba tarp fortepijono ir pianino?

- Ar vyksta tarp pagrindinių instrumentų ir klausytojo fizinė – emocinė komunikacija, muzikinės energijos pumpavimas?

Sėdėdami klausymo vietoje ištieskite rankas taip, kad kiekvienos rankos pirštai būtų nukreipti tiesiai į atitinkamą kolonėlę.

Užmerkę akis, judinkite rankas lyg plojant (nesulieskite). Dabar ištieskite rankas link plataus tarp kolonėlių tarpo ir pakartotinai (užmerkę akis ir šypsodamiesi) stumkite vieną ranką į priekį, o kita traukite prie savęs (lyg su didžiausiu malonumu maigytumėte kažką minkšto).

Pastarasis jausmas yra pageidautinas muzikinės energijos komunikacijos pavyzdys. Rankų „plojimo“ pratimas yra kolonėlių tarpusavio sąveikavimas paliekantis klausytoją už borto.

- Ar šitas akustinės energijos apsikeitimas vyksta tolydžioje (be zonų) erdvėje? Ar pagrindinių solistų garsai gimsta giliau kolonėlių plano ir veržiasi link klausytojo?

Kadangi visais vėlesniais derinimais (pvz. - kolonėlės su kambariu) sieksime pagerinti visas minėtas ir kitas savybes, mes privalome pradėti teisingai, kitaip įsivelsime į niekaip nesibaigiančius aklinus „kompensacinius derinimus“ – pradinės klaidos gimdys kitas. Nei jūsų sistema, nei piniginė ilgai neatlaikys tokios pastovios savižudiškos atakos.

O ką, jeigu negirdžiu? – Nesu niekuomet susidūręs su komponentais, kurie nereaguotų į sujungimo kryptiškumą. Net ir patefonų motoriukai vibruoja skirtingai su vienu ar kitu poliškumu ir įtakoja mechaninio signalo padavimą.

Taigi, kodėl ne visuomet arba neaiškiai girdime ko norėtumėm (CD-2)?

Garso tyrinėjimo bėdos yra dvipusės: viena – sisteminė, kita – žmogiška.

Sisteminės kliūtys – Sistema gali būti taip „sumalta“, kad vieno komponento derinimo pastangos neįveikia visos sistemos bendro klaidingo paveikslo. Nieko baisaus. Patirtis parodys, kad keli surikiuoti neryškūs subtilumai galutinai virs dramatiškai akivaizdžiais efektais.

Tai ką daryt? Įsisavinkite geriau pasiruošimo derinimui reikalavimus. Išsirinkite tik vieną jums suprantamiausią takelį ir dirbkite kurį laiką tik su juo. Išbandykite takelio garsus kitoje jautresnėje sistemoje. Nenuleiskite ausų – pakartotinai „žaiskite“ su kiekvieno komponento kryptingumu tol, kol perprasite jo subtilybes. Kraštutiniu atveju šaukitės mylimiausio audio salono greitosios pagalbos.

- Kompensacinio pobūdžio klaidos nutinka kai vienas komponentas taip stipriai įtakoja sistemos tonalinį balansą, kad klausytojas yra linkęs jį atitaisyti kitų komponentų neteisingo poliškumo sąskaita. Pvz.: jeigu kolonėlių garsas per šaltas, šviesus – neteisingas kryptingumas dirbtinai jį sušildys. Klausytojas ruošiasi įsivaikinti „gražų lavoną“.

Ką daryt? Supraskime, kad kol kas ieškome tik garsinių niuansų, o ne gražaus ar malonaus garso. Pvz.: garsas gali tapti aštresnis, bet turi būti santykinai dinamiškesnis ir trimatiškesnis. Grožio ieškosime atskirame straipsnyje.

- Neįšilę arba „neprasigroję“ (neužtenkamai „burn-in“) komponentai visuomet klaidins derintoją.

Ką daryt? Dokumentuokime komponentų veiklos stovį. Nepamirškite, kai šildote retai naudotą (bet kadaise patyrusį „burn-in“ ) komponentą, papildomai pragrokite po pusę valandos kiekvienai prastovos dienai.

- Elektros srovės švarumo ir pajėgumo svyravimai gali užtenkamai įtakoti komponento garsą, kad testai taptų abejotinais.

Ką daryt? Pasirinkite tinkamą testavimo dieną ir laiką. Sutvarkykite elektros tinklo trūkumus.

- Brokuotas komponentas neduos patikimų rezultatų.

Ką daryt? Prieš tęsiant testą, patikrinkite sistemos paskutinį nulinį tašką (garsą) su jums žinomu įrašu.

Žmogiškos kliūtys – Jeigu jūsų ausys neišplautos arba esate nekantrūs, užvaldyti aistros, tai turbūt darysite lengvai išvengiamų metodinių klaidų:

- Neužtektinai įsidėmėjote testavimo takeliuose nurodytus garsinius niuansus.

Ką daryt? Įsidėmėkite tik vieno takelio tik vieną jums reikšmingiausią niuansą ir kartokite tol, kol pradės vaidentis. Tada apsukite kištuką.

- Neužtektinai greitai kaitaliojate, kad lengvai prisimintumėt skirtumus.

Ką daryt? Stenkitės užbaigti pakeitimus per pusę minutės. Šildykite komponentą vieną minutę ir tuoj klausykite.

Garsinius skirtumus lengviau suvokiame greitu kaitaliojamu – muzikinius ypatumus patikimai atpažinti trunka daug ilgiau – klausykitės vieną pjesę kelias dienas iš eilės ir tik tada keiskite garsą.

- Supainiojote garsumą (skambumą) su dinamiškumu. Pagrindiniai instrumentai pagarsėjo - turbūt pataikėme į teisingą poliškumą.

Ką daryt? Ieškokite tikrojo dinamiškumo. Truputį sumažindami garsumą foniniai garsai taps tylesni – pagrindinių instrumentų trimatis dinamiškumas bus kontrastiškai lengviau girdimas. Prisiminkite, atlikėjai turi groti jums, o ne sau.

- Supainiojote kambario ir įrašo erdves. Atrodo, kad instrumentų garsai kyla iš kambario gilumos ir veržiasi link klausytojo. Taip ir turi būti jeigu kambario rezonansai nesudarko įrašo erdvės trimatumo, vientisumo ir skaidrumo.

Ką daryt? Ieškokite įrašo trimatės erdvės lyg ji būtų sukonstruota kambaryje, bet ne apčiuopiamai priklausanti nuo jūsų kambario. Pagrindiniai instrumentai turi veržtis link klausytojo iš tos įrašo erdvės. Keiskite kolonėlių išdėstymą siekdami panaikinti kambario efektą.

- Supainiojote garso koherentiškumą su aštrumu. Girdite daugiau detalių.

Ką daryt? Ieškokite tonų, obertonų suvedimo į vieną tašką, bet su atitinkamu garso sluoksnių išaiškinimu. Turite matyti pagrindinę spalvą su jos atspalviais. Aštrumas yra aukštųjų dažnių išsišokimas dirbtinai akcentuojantis neegzistuojančias detales.

- Pasikvietėt chebrą pagalbon. Daugiau „auksinių ausų“ duos patikimesnių rezultatų ir sutaupysite daug laiko. Išsipagiriojęs pastebėjote, kad esate dar daugiau susipainiojęs nei ankščiau.

Ką daryt? Paskaitykite apie grupinį seksą ir kvieskite chebrą tik po derinimo.

Reikia ieškoti konkrečių garso reiškinių, o ne nuomonių. Chebra nesėdės tyliai ir ramiai toje vienoje jautriausioje kambario vietoje ir nesutelks pilno dėmesio tai vienai jums svarbiai detalei. Be to, chebros tikslas greičiau yra malonumas negu drausmingas dalykiškumas. Vienas patikimas pagalbininkas turintis „protingas ausis“ gali labai praversti, bet tik jūsų „auksinis protas“ gali tapti tikruoju sistemos šeimininku.

Visuomet siekite, kad sistemos garsas nustebintu jus, o ne chebrą!

Vėliau - apie kolonėlių išdėstymą kambaryje.

Iki geresnio garso. Algirdas.

B.A: Garso derintojo didžiausias priešas yra jaudinantis, hormonus melžiantis įrašas, o didžiausia klaida yra per ankstyvas gražaus garso siekimas. :)


« Atgal